torsdag 9 oktober 2014

Tankar från mig till dig

Efter ett långt avbrott som är ganska vanligt när det gäller mig så är jag tillbaka, åtminstone med detta inlägg. För mig är det ganska oklart vilka och hur många som faktiskt läser mina inlägg men jag har mina aningar och går jag på statistiken så ser det ut som att många faktiskt hittar hit, vilket är väldigt roligt!
Igår var jag på studiebesök på Hkscan. Besöket undrar ni nu, hur var det egentligen för någon som inte ätit kött på snart 9 år? (med undantag för fisk och skaldjur samt fläskkarre-incidenten som några av er kanske känner igen).

Det var ganska hemskt om jag ska vara helt ärligt och då såg jag inte någon slakt utan "bara" styckning och en hel del falukorvsmet. Jag vill inte vara någon motståndare till köttindustrin i Sverige och jag har full respekt för dom som jobbar inom denna industri om än mer efter besöket igår. Men jag måste erkänna att ögonen blev aningen fuktiga när köttstycke efter köttstycke passerade likt korgar på en linbana samtidigt som siffrorna på antalet djur de tar in för slakt varje dag upprepades i mitt huvud.

På något sätt så känns allt detta så fruktansvärt fel. Jag satt och lyssnade på det personalen hade att berätta om, vilken hänsyn de tar till djuren gällande transporter och väntetider innan slakt och så vidare... och så kommer jag på mig själv med att sitta och nicka instämmande precis som att "de tänker ju så himla mycket på djurens välmående". Vilket, rent ut sagt, är jävligt bra! Men på ett sätt riskerar man att låta detta bli ett argument för att legitimera industrin. "Djuren har det ju i alla fall rättså bra på de svenska slakterierna". Fortfarande så återstår alla problem som är kopplade till köttkonsumtion globalt sett, övergödda sjöar och hav, vattenbrist, skövling av regnskog, metan- och koldioxidutsläpp, västerländska välfärdssjukdomar för att bara nämna några, vilket gör att det blir fel när vi förskönar denna industri med argumentet "djuren har det ju i alla fall ganska bra". Självklart kommer företagen alltid göra det men vi andra kanske borde akta oss. Vi människor har en tendens att hitta på ursäkter för allt vi gör och blir detta en ursäkt för att fortsätta konsumera kött som vi gör idag, trots att vi vet att dessa industrier är de avsevärt största miljöbovarna, så är det inte bra.

Bättre skulle vara att inse att vi måste börja omvärdera vår köttkonsumtion och se att det faktiskt inte finns så många goda ursäkter till att äta kött. Jag skulle önska att fler fick möjligheten att se det jag såg igår och utifrån den erfarenheten förhoppningsvis värdera köttätande mycket högre än de gör idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar